Rynek dóbr luksusowych w Polsce wzrósł do 42,4 mld zł
W 2023 roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej - wynika z raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu" przygotowanego przez firmę KPMG. Wzrost rynku dóbr luksusowych wyniósł 12,2 proc. r/r i przegonił inflację na poziomie 11,4 proc.
Wszystkie analizowane w raporcie segmenty - tj. samochody, usługi hotelarskie i SPA, odzież i akcesoria, nieruchomości, alkohole, kosmetyki i perfumy oraz biżuteria i zegarki - osiągnęły na koniec 2023 roku wartości wyższe niż przed pandemią.
Według raportu wartość segmentu samochodów premium i luksusowych, stanowiącego 59 proc. tego rynku, wzrosła o 7,1 proc. r/r. i wynosi obecnie 25 mld zł. Na drugim miejscu znalazł się rynek luksusowych obiektów hotelowych i SPA, który opiewa na kwotę 5,8 mld zł (wzrost o 23,8 proc. r/r). Szacowana wartość rynku luksusowej odzieży i akcesoriów w Polsce w 2023 roku wyniosła z kolei 3,8 mld zł (wzrost o 17,7 proc. r/r). Niezmiennie w tym segmencie pod względem wartości dominują ubrania (62,8 proc.), akcesoria i dodatki (20 proc.) oraz obuwie (17,2 proc.
Największy wzrost w 2023 r. odnotował segment luksusowych hoteli i SPA (23,8 proc.), na dalszych miejscach znalazły się segmenty: alkoholi (20,5 proc. r/r), odzieży i akcesoriów (17,7 proc. r/r), kosmetyków i perfum (17,5 proc. r/r), biżuterii i zegarków (14,8 proc. r/r). W raporcie dodano, że w 2023 roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nabywcy z Polski zarejestrowali o 22,2 tys. więcej samochodów z kategorii premium niż w poprzednim roku, co stanowi wzrost o 23,2 proc. Na polskim rynku samochodów premium i luksusowych rośnie również zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym. Ich udział w ogólnej sprzedaży w latach 2022-2023 wzrósł z 5 proc. do 8,1 proc. Szczególnie w segmencie marek premium samochody elektryczne zyskiwały na popularności.
Jak zaznaczono, zamożni uchodźcy z Ukrainy pobudzili polski rynek dóbr luksusowych. "Firmy obsługujące klasę średnią i osoby zamożne zatrudniały pracowników znających język ukraiński. Wydatki przyjeżdżających do Polski majętnych uchodźców pomogły złagodzić negatywne skutki wysokiej inflacji po podażowej stronie rynku" - napisano w raporcie.
Na potrzeby raportu przyjęto, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru - napisano w podsumowaniu. KPMG jest działającą w 143 krajach organizacją niezależnych firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego - dodano. (PAP)
bpk/ malk/